تمام مواردی که برای پیشبرد یک سامانه پیامکی موفقیت آمیز نیاز دارید

خانه » وبلاگ » بازاریابی پیامکی » تمام مواردی که برای پیشبرد یک سامانه پیامکی موفقیت آمیز نیاز دارید
کمپین پیامکی

فهرست مطالب این محتوا

اگر هنوز به دنبال راه هایی برای اضافه کردن بازاریابی پیامکی به کسب و کار خود نگشته اید، حالا فرصت آن رسیده است.

بله می دانیم اپلیکیشن های گوناگون امروزه به طرز دیوانه واری فراگیر شده اند اما طی تحقیقات اخیر هنوز هم در ایالات متحده فقط حدود 65% مردم از گوشی هوشمند استفاده می کنند.

این بدین معناست که هنوز ممکن است تعدادی از مشتریان شما گوشی هوشمند نداشته باشند.همچنین، فقط به این دلیل که آنها گوشی هوشمند دارند به این معنا نیست که از تمام قابلیت های آن استفاده می کنند.

نکته خوبی که اس ام اس دارد این است که تمامی گوشی های همراه این قابلیت را ساپورت می کنند و این مزیت بالا ترین دسترسی ممکن به مشتریان را از طریق موبایل ارائه می دهد.

بسیاری از برند های معروف، برای ارتباط با مشتری امروزه سرمایه گذاری سنگینی روی اس ام اس می کنند. زیرا بالای 90% پیام ها در 3 دقیقه اول پس از دریافت، خوانده می شوند. بله، به همین سرعت.

در حقیقت، گزارش شده است که شرکت کوکا کولا از دیرباز 70% بودجه موبایلی خود را بر روی بازاریابی پیامکی صرف کرده است.

وقتی علت آن را جویا شدند گفته شد: مهم است که انرژی خود را صرف مواردی کنیم که نتیجه بخش است، و می دانیم که اس ام اس اینچنین است و باید روی آن تمرکز کنیم.

به علاوه دسترسی گسترده و فوریت آن. همچنین بسیار مقرون به صرفه است و اگر به درستی به کار برده شود نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی خواهد داشت.

اگر آماده برای شروع بازاریابی پیامکی با اشتیاق و علاقه هستید و می خواهید این اهرم قدرت را هدایت کنید، مهم است که برای موفقیت برنامه ریزی کنید و از موبایل فقط به منظور موبایل بودنش استفاده نکنید!

1_ اهداف خود را شناسی کنید

قبل از شروع برنامه هایتان، عاقلانه است که ابتدا اهداف کسب و کار و بازاریابی خود را مرور کنید. هدفی مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دسترسی، مناسب و با زمان مشخص. بنابراین شما کمپین پیامکی خود را از میان یک لنز که اهداف جاری بازاریابی شما را می بیند ساخته اید.

بسیار مهم است که بدانید کمپین پیامکی شما احتمالا بر بخش های بسیاری از کسب و کار شما تاثیر فراوانی می گذارد پس پس هدفمند و با استراتژی بودن آن در سراسر کسب و کار شما حیاتی است.

2. کار تیمی را فراموش نکنید

هیچ کس نمیتواند به تنهایی و به طور کامل تمامی استراتژی پیامکی را مدیریت کند.کمپین پیامکی شما در بسیاری از بخش های کسب و کار تان تاثیر به سزایی دارد. در اختیار داشتن یک تیم چند وظیفه ای* برای کمک به درک و اجرای درست برنامه پیامکی شما مهم ترین بخش برای موفقیت در این زمینه است.

3. فراخوان عملی واضح

فراخوان عمل یا CTA (مخفف Call To Action)، به زبان ساده عبارت است از دعوت از افراد برای انجام کاری!

یکی از متداول ترین دلایلی که منجر به شکست کمپین های پیامکی می شود این است که فراخوان عمل به صورتی واضح برای تمام مشتریان قابل تشخیص نباشد و آنها ندانند که باید چه کاری انجام دهند.

این نمونه را برای مثال از پپسی ملاحظه کنید. آنها از مشتریان می خواهند که کلمه “PEPSIMAX” را به شماره 710710 پیامک کنند.

تبلیغات پیامکی پپسی

به جرأت می توان گفت که افراد بسیاری احتمالا پیامک خود را با علامت نقل قول اطراف کلمه کلیدی ارسال کردند. (بدین صورت: “PEPSIMAX”) که اصلا منجر به ورود افراد به کمپین پیامکی مد نظر کمپانی پپسی نمی شود.

به طور کلی کمپین های پیامکی توسط دو عامل “کلمه کلیدی ” و “سرشماره “هدایت می شوند. در اینجا کلمه کلیدی PEPSIMAX و سرشماره 710710 می باشد.

بهتر است در هنگام طراحی امر به اقدام کمپین پیامکی، کلمه کلیدی مد نظر را با فونت درشت و یا به صورت پر رنگ بنویسیم تا کاملا برای خواندگان واضح باشند.

یکی از مواردی که پپسی در آن بسیار عالی عمل می کند ساختن همین پیامک های فراخوان عمل خلاقانه و چاپ عکس های بسیار خوب است.

پس اگر میخواهید تعامل بیشتری با مشتریان داشته باشید، بهتر است به پیامک های فراخوان عمل را اولویت اول خود قرار دهید.

4. نیروی انگیزه

آن دسته از مشتریانی که وارد کمپین پیامکی شما می شوند، باید به عنوان بخشی از وفادار ترین مشتریان شما در نظر گرفته شوند.

به همین دلیل نیاز است به این مشتریان وفادار توجه بیشتری داشته باشیم. بهترین روش برای انجام این کار، دادن انگیزه و بهای بیشتری از طرف شماست. برای نمونه کسب و کار هایی را می بینید که کوپن هایی با درصد تخفیف چاپ می کنند تا این مشتریان خوب را حفظ کنند.

در مراحل اولیه کمپین پیامکی خود ، همانطور که لیست مشتریان وفادار خود را میسازید، پیامک هایی با پیشنهادات کم ارزش تر ارسال کنید (مثلا بگویید تا 20% تخفیف)

در مراحل بعدی میتوانید پیشنهاد های بیشتر و ارزشمند تری ارائه کنید. مانند : 1_ با خرید یک محصول هدیه ای از ما دریافت کنید 2_تخفیف برای خرید بالای فلان تومان و …

به خاطر داشته باشید که نیاز نیست ایجاد انگیزه همیشه پولی باشد

بسیاری از برند ها هستند که تخفیف دهنده خوبی نیستند اما با ایجاد انگیزه غیر اقتصادی، پیامک های موثری ارسال می کنند.

برای مثال می توانید روی این موارد تمرکز کنید :

  • شخصی سازی _ به محض رسیدن محصول منتخب تان شما را مطلع خواهیم کرد.
  • یادآوری ها _ محموله شما امروز ارسال خواهد شد.
  • تعامل _ به ما بگویید چگونه میتوانیم کمکتان کنیم؟
  • دسترسی _ در این قسمت دسترسی سریع به کالای ویژه شما را فقط به این علت که مشترک وفادار کمپین پیامکی ما هستید، آورده ایم.
  • مزایا _ در اینجا محصولی خاص را که فقط مختص مشتریان وی آی پی سامانه پیامکی ماست را در اختیارتان گذاشته ایم.

سعی کنید ایجاد انگیزه را با فراخوان عمل (در تیتر شماره 3) ترکیب کنید و مشتریان را ناچار به پیوستن به کسب و کار خودتان کنید.

5.مستلزم اجازه است

درست همانند ایمیل، پیامک ها نیز راه ارتباطی ای با مشتریان است که مستلزم اجازه آنها می باشد. مشتری شما باید حتما به کمپین شما ملحق شود، تا پیشنهادات شما را دریافت کند.

که این اجازه به دو صورت اتفاق می افتد:

  1. با ارسال کلمه ای کلیدی به سرشماره ای مشخص (مانند مثال پپسی)
  2. با وارد کردن شماره از طریق فرم ثبت نام در وبسایت

به هر حال، نیاز است تا موافقت مشتری با دریافت پیامک ها مشخص شود. شما نمی توانید و نباید به لیست شماره مشتریان سابق خود پیامک ارسال کنید، چرا که ممکن است بعضی مشتریان تمایل به دریافت پیامک های کمپین شما نداشته باشند.

6. اهرم فوریت

بالای 90 % پیامک ها طی 3 دقیقه خوانده می شوند. این امر باعث می شود پیامک یکی از فوری ترین کانال های موجود در ارتباط با مخاطبانتان باشد.

درک این فوریت برای موفقیت و ترغیب مشتریانتان به اقدام، بسیار مهم است.

اگر رویدادی در بعد از ظهر جمعه دارید، ارسال پیامک در هر زمانی قبل از بعد از ظهر پنج شنبه بسیار زود است.

حال آنکه دسترسی مشتری به پیام هایتان از طریق پیامک تضمین شده است و مزاحم انجام هرکاری که در حال انجامش هستند می شود، حائز اهمیت است که فقط پیام هایی با ارزش بالا ، از طریق یک اقدام به عمل شفاف و مختصر را ارسال کنید.

از آنجایی که در هر پیامک فقط اجازه ارسال 70 کاراکتر را دارید، مهم است که با لحنی دلچسب و بیانی کوتاه، مستقیم سر اصل مطلب بروید.

7.پیگیری

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که کسب و کار ها در استفاده از کمپین پیامکی می کنند این است که ارسال های متداومی ندارند.

مانند هر جنبه دیگر بازاریابی، باید خود را به طور مداوم در دسترس نشان داده و تبلیغ کنید. پس بهتر است یک تقویم پیام رسانی برای خودتان ایجاد کنید .

هنگامی که صحبت از پیام رسانی به مشتریانتان می شود، به طور قطع می خواهید که در هر ارسال چیزی ارزشمند برای گفتن داشته باشید، اما گذشت ماه ها بدون پیامک جدید به احتمال زیاد به کمپین شما ضربه می زند و ممکن است مشتریانتان را فراری دهد.

موفق ترین کمپانی ها در زمینه بازاریابی پیامکی، مانند استارباکس در هفته حداقل یک پیامک برای مشتریان خود ارسال می کنند تا جایگاه خود را در ذهن مشتریان ثابت کنند.

8. یک پارچگی محتوا

بطور کلی موبایل یکی از وابسته ترین کانالهای بازاریابی موجود است. اما مهم است که تبلیغات شما به همه رسانه های موجود خود اعم از تلویزیون ، رادیو ، بروشور ، پوستر های فروشگاهی ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل و…نیز نفوذ کند.

پس لازم است که نگاهی دوباره به رسانه سابق خود بیندازید

هدف شما از داشتن فراخوان عمل پیامکی این نیست که آن را از لیست کارهایتان خط بزنید. اینست که دسترسی را گسترش دهید و تعامل با رسانه های موجودتان را بالا ببرید و یک فرصت برای ادامه تعاملات ایجاد کنید.

9. سنجش و اندازه گیری

در اینجا چند معیار سنجش وجود دارد که همه آنها مدیریت بسیار ساده ای دارند:

  • رشد مشترکین : هر هفته، میزان رشد خود را رصد کنید و مشخص کنید که کدام فعالیت ها باعث رشد لیست مشترکین می شوند. به هر حال به صورت متناوب طی گذر زمان، افرادی از کمپین پیامکی شما خارج می شوند. اما در حالت ایده آل نرخ ریزش کمپین شما هرگز از 3-2% بالا تر نمی رود.
  • کلمات کلیدی : با استفاده از کلمات کلیدی مختلف در رسانه های مختلف ، می توانید به سرعت پی ببرید که کدام محتوا و یا رسانه بهترین عمکرد و بالا ترین تعامل را داشته است.
  • نرخ بازخرید: درصد مشتریانی که پیشنهادات شمارا بازخرید می کنند تعیین کنید و سپس از نرخ بازخرید ، می توانید هزینه برقراری ارتباط با هر مشتری که پیامک های شما را دریافت می کند ، تعیین کنید.

اگر زمان برنامه ریزی و راه اندازی کمپین بازاریابی پیامکی شما فرا رسیده است ، حتما این 9 مؤلفه گفته شده را به کار ببندید تا موفقیت کمپین بازاریابی پیام کوتاه شما تضمین شده باشد.

تا به حال در کسب و کار خود از کمپین پیام کوتاه استفاده کرده اید؟ موفقیت آمیز بوده است؟ و یا اگر هنوز شروع نکرده اید، آیا در فکر امتحان کردنش هستید؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

جهت دریافت آخرین مقالات آموزشی، اخبار و جشنواره ها در خبرنامه ما عضو شوید.

نگاهی به این مطالب هم بیاندازید، شاید به دردتان بخورند:

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
آخـرین خبـرها و اطلاعیه‌ها
خبــر نـامه

با عضویت در خبرنامه، علاوه بر دریافت مطالب آموزشی، از تخفیف‌ها و جشنواره‌ها مطلع می‌شوید.